Tuesday, April 27, 2010

Mexican Bun anyone?

Petang Sabtu lepas ;

Sayang : Lama betul tak dengar mixer ni berbunyi (sambil menjeling aku yang sedang sibuk di dapur)
Aku : Ok lahhh..nak makan roti apa?
Sayang : apa2 lah...

Aku pun cepat2 capai buku resepi dan belek2. Habis belek2 aku panggil Ammar dan Riana. Seperti biasa 2 pembantu setia ni mmg suka kalau aku nak mulakan projek. Sambil timbang2 merasmikan digital scale yang baru aku melayan soalan yang tak jemu Ammar tanyakan. Adik pula sibuk belek2 buku mommy. takpe2..mood mommy baik. Tak sampai 10 minit, mesin pun memulakan tugas dengan bagus sekali. Kejap je adunan tadi dah jadi bola! Eh! tak cukup lagi ni...uli lagi. Sayang juga sibuk memerhati mesin berkerja. Sebatang spatula panjang lekat di tangannya. Debuk debak debuk debak...semuanya siap. Proofing time. Mengikut kata DON YONG, peram lama sikit, roti akan jadi lembut. jadi sementara itu aku stim ikan Siakap dan masak nasi.

Jam 10 malam, aku mula membakar roti. Sebab Riana dah kepenatan, dia tidur awal. Tinggal Ammar je yang teruja nak tolong aku bentukkan roti. Wahhhh wangi sungguh roti kita kan Ammar? titttttttt dah siap. ok mommy nak panaskan air pula...buatkan Milo daddy! jom makan mexican Bun...


0 comments:

 

Dolce di Bel Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template