Tuesday, March 10, 2009

Dapurku berasap lagi

Sejak Isnin aku dah plan apa nak buat for the long weekends. Dan juga dah email Sayang setiap plan aku tu so that dia aware apa yang bakal terjadi (macam nak perang je..heheheh) Ammar pun dah asyik tunjuk calendar, cakap hari Ahad mommy nak buat cake, so dia nak menyibuk jugakla as usual. So on Sunday, pagi2 lagi aku dah sibuk kat dapur menyediakan apa yang patut. Sayang n anak2 bangun tinggal breakfast aje. He then bawa anak2 tolong dia basuh kereta (read: cuci sport Rim baru). padahal baru semalam basuh kereta! Cheh mentang2 sport rim baru, kaler putih lak tu...nak kena basuh memanjang. Riana & mmar sure suka sbb dpt main air.

For the first time aku mencuba buat fondant sendiri. Resepinya aku ambil dari kitab aku tu la...patutla mahal kek yang guna fondant ni. Nak buatnya rasa nak tercabut pergelangan tangan aku ni...waduhhhh! tapi hasilnya boleh buat aku tersenyum esp buat seorang yang baru belajar macam aku ni. Jangan ketawa ok...tu percubaan aku yang pertama. Untuk kek ni aku guna resepi perfect all american chocolate butter cake, fondant pulak chocolate rolled fondant dan classic rolled fondant. Memang lenguh gila aku menguli tau! Bila la dapat beli heavy duty mixer ni...sigh...kumpul duit dulu mommy!

Then aku saja je bakar strawberry cake sbb dah janji nak bawa untuk office mate. Bos aku pun selalu suh aku bawa kek ke office. Tapi time aku bawa dia pulak takde...huhuhu... Anyway this cake tak perfect lagi sbb masih mengigil tangan tu...takpe practice makes perfect. Ammar hanya makan fresh cream aje..kek tu dia makan bila rasa lapar je!

Tak cukup dgn kek, aku gatal buat strawberry coklat chip cupcakes juga. Actually cupcakes ni aku dah plan untuk tapau gi Desa Waterpark, but then tak jadi pergi sana so aku sedekah je kat jiran2 aku tu...Yang ni aku pipekan fresh cream...Yang ni aku dah makan separuh. yang bestnya coklat chip tu. Resepi ni sangat ringkas tapi sedap. Sayang pun berkali-kali capai cupcakes ni (selalu dia jarang nak makan lebih dari sekali)....

Selesai semua tu aku lepak habis dan mengistiharkan hari isnin sebagai hari rehat. Tapi takde makna rehat tu kalau dah bergelar ibu. Ada je benda nak kena buat...tapi takpelah...aku seronok layan mereka...

10 comments:

sabrina.h on March 10, 2009 at 12:53 PM said...

alahai best nye lar bel nie..pndai buat kek smua...rajin yeh...confirm hubby & anak2 sayang

Zilla on March 10, 2009 at 1:52 PM said...

wah bel...dah berjaya wat fondant yer?time nak menguli tu bukan setakat lenguh rasa cam nak tercabut tangan2 dibuatnya....

apa2 pun tahniah bel...nak sikit muffin tu leh dak? ekekeke

zdiana on March 10, 2009 at 2:11 PM said...

pasni nak cuba buat fondant lah pulak.. tepek ler resepi.. leh buat jugak.. kena tunggu mixer siap dibaiki... ari tu rosak dibuat dek zd.. nasib baik mak tak marah n under warranty lagik..hehehe

Unknown on March 10, 2009 at 5:23 PM said...

isnyaallah sab...

Zila : bel ada email tau tp tak balas pun..ada sst nak tanya pasal fondant ni...ada masalah skittt

Zd, ok nanti next post bel letak resepi ya!

bhulat on March 11, 2009 at 8:56 AM said...

slamat berjuangg!!!!!.cayalah

beldandy on March 11, 2009 at 10:34 AM said...

thanks betty! * peluk betty kuat2*

Zilla on March 11, 2009 at 12:23 PM said...

bel, kiter tak dapat apa2 email pun dari bel...err apa masalahnya bel?citerlah..

beldandy on March 11, 2009 at 12:33 PM said...

takde kat yahoo mail ke?
bel ada send wilton ebook tu la...
pastu nak tanya kat mana nak cari lady's finger utk tiramisu tu?

Zilla on March 11, 2009 at 4:28 PM said...

serius tak dapat pung bel...send laghi sekali blh tak? plzzz...ekekeke~ lady's finger tu kat bakery ada jual..kat pasaraya biasa susah nak jumpa bel...kalo jumpa pun ikut nasibler...kui3x

beldandy on March 11, 2009 at 5:14 PM said...

ok nanti kita email lagi sekali..

 

Dolce di Bel Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template