Friday, January 2, 2009

Coklat Chunk Cik Baker

That day rasa macam nak makan cookies. Kat rumah pun dah takde stok cookies, jadi aku belek2 kitab cookies aku tu; cari resepi paling senang dengan bahan2 yang sedia ada dalam kitchen. Then aku jumpa resepi ni 'Baker's Premium Chocolate Chunk Cookies'

1 3/4 cup tepung
3/4 tsp baking soda
1/4 tsp salt
3/4 cup butter atau marjerin, di lembutkan
1/2 cup gula
1/2 cup gula perang; dipadatkan
1 biji telur
1 tsp vanilla
Semi sweet Coklat chunk (boleh juga guna coklat chip)
1 cup kekacang

Gaul tepung, baking soda dan garam. Ketepikan
Pukul butter dengan gula hingga ringan dan kembang. Tambahkan telur dan vanilla, pukul sebati. Sedikit demi sedikit campurkan adunan tepung dan gaul hingga rata. Masukkan coklat chunk dan kekacang; gaul hingga rata.
Bakar pada suhu 190C selama 11-13 minit.
Boleh dapat dalam 54-60 keping medium size cookies.

Rasanya memang sedap, ala-ala Famous Amous rasanya cuma ia tak semanis cookies terkenal tu. Sesuaila untuk yang nak jaga kesihatan. Tapi personally aku lebih sukakan Resepi coklat chip nestle (in my previous entry). Selain tu, setelah beberapa kali mencuba drop cookies ni aku dah tau cara nak handle dia. Dalam resepi akan cakap beat in the flour tapi aku cuma gaul aje. Sebab kalau kita beat the flour with the butter mix tu, confirm adunan akan jadi lembik dam membuatkan cookies kita jadi lebar tapak tangan baby! So untuk dapatkan cookies yang chunky, kita kena gaul je. Next aku nak try not to beat the butter with sugar. I wanna see the result; whether it will remain the same as this or better. I will report later once i am done.

2 comments:

TashadeNatasha on January 2, 2009 at 11:25 AM said...

manis sgt pun xbgus gak.
boleh jaga kesihatan.
cuma bila makan yg tak berapa manis cepat la abes.heheh
kalo manis, kurang la sket kta makan.

TashadeNatasha on January 2, 2009 at 11:25 AM said...
This comment has been removed by the author.
 

Dolce di Bel Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template